Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» | |||
---|---|---|---|
Γενικά | |||
IATA: | ICAO: | ||
Τύπος Αεροδρομίου | Πολιτικό | ||
Χειριστής | Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. | ||
Ιδιοκτησία |
| ||
Εξυπηρετεί | Αθήνα, Αττική, Στερεά Ελλάδα | ||
Γεωγραφικές Συντεταγμένες | 37° 48' 55"N, 23° 45' 36"E | ||
Υψόμετρο[1] | 94 μέτρα ή 308 πόδια | ||
Διάδρομοι[1] | |||
Κατεύθυνση | Μήκος | Επιφάνεια | |
Μέτρα | Πόδια | ||
(ILS) | |||
(ILS) | |||
Στατιστικά (2015) | |||
Επιβάτες | 18.086.894 | ||
Μεταβολή κίνησης επιβατών | 19,0% | ||
Σύνολο Αεροσκαφών | 176.155 | ||
Μεταβολή κίνησης αεροσκαφών | 14,0% | ||
Πηγή: Στατιστικά ΔΑΑ[2] |
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών "Ελ. Βενιζέλος" (συντομογραφία IATA: ATH, ICAO:LGAV, ΥΠΑ: ΔΑΑ), εξυπηρετεί την Αθήνα και γενικά την Αττική. Ξεκίνησε τη λειτουργία του στις28 Μαρτίου 2001 και αντικατέστησε το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ελληνικού, που εξυπηρετούσε την Αθήνα για 60 χρόνια.
Ονομάστηκε προς τιμήν του Έλληνα πολιτικούΕλευθέριου Βενιζέλου, ο οποίος ως Πρωθυπουργός της Ελλάδος ίδρυσε Υπουργείο Αεροπορίας και κατέβαλε συστηματικές προσπάθειες για να οργανώσει την Πολιτική Αεροπορία.
Στο αεροδρόμιο, έχουν τη βάση τους: η Aegean Airlines, η θυγατρική της Olympic Air, όπως επίσης και η Ryanair που το χρησιμοποιεί ως τοπική βάση (από τις 1 Απριλίου 2014), επίσης, η Ellinair και η Ισπανική αερομεταφορέαςVolotea.
Πίνακας περιεχομένων
[Απόκρυψη]Ιστορικό[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Τα πρώτα σχέδια μεταφοράς του αεροδρομίου από το Ελληνικό σε κάποια άλλη τοποθεσία, άρχισαν ήδη επί Δικτατορίας, όταν η Αθήνα άρχισε να επεκτείνεται, με αποτέλεσμα το παλιό αεροδρόμιο να περικυκλωθεί εντελώς. Η ιδέα διατηρήθηκε και μετά τη Μεταπολίτευση και το 1976 παρουσιάσθηκε μελέτη στην Ελληνική Κυβέρνηση που υποδείκνυε ως ιδανική θέση για ένα νέο αεροδρόμιο τα Σπάτα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 οι μελέτες ολοκληρώθηκαν και άρχισαν οι πρώτες προκαταρκτικές εργασίες, αλλά το 1979, λόγω της τότε παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης αναβλήθηκε προσωρινά και το Δεκέμβριο του 1981 ακυρώθηκε.[3]
Αυτό συνέβη διότι η κυβέρνηση του 1981, επιχείρησε να εφαρμόσει αποκεντρωτικές λύσεις, ακυρώνοντας προγενέστερους προγραμματισμούς μεγάλων έργων, στα οποία συγκαταλεγόταν το νέο Αεροδρόμιο, τοΜετρό της Αθήνας κ.ά., ελπίζοντας στην αναστροφή της αστυφιλίας. Το 1986 και ξανά το 1987, το νέο αεροδρόμιο των Σπάτων συμπεριλήφθηκε στα έξι μεγάλα έργα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση.[4][5] Όμως η εκκίνηση των έργων δεν ξεκίνησε λόγω έλλειψης πόρων.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ήταν πλέον προφανές ότι το Ελληνικό δε θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις αυξημένες επιβατικές ανάγκες του μέλλοντος - εκτός αν επεκτεινόταν. Την περίοδο εκείνη βρέθηκε και μέρος των απαιτούμενων πόρων για την κατασκευή από το Β' και Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης,[6] ενώ αποφασίστηκε η κατασκευή του μέσα από κοινοπραξία του δημοσίου, με ιδιωτικές εταιρείες που θα συνεισέφεραν στη χρηματοδότηση του. Στις 31 Ιουλίου 1995, μετά από διεθνή διαγωνισμό, επελέγη η γερμανική εταιρία Hochtief (Χόχτιφ) (39,97%) για την κατασκευή του και την μετέπειτα συνιδιοκτησία του με το ελληνικό Δημόσιο (55%).[3] Στις 5 Σεπτεμβρίου του επόμενου χρόνου έγινε η τελετή θεμελίωσης από τον πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Σημίτη.
Οι εργασίες κατασκευής του αεροδρομίου ολοκληρώθηκαν 51 μήνες αργότερα τον Σεπτέμβριο του 2000, πέντε μήνες νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα.[7] Ύστερα από ένα πεντάμηνο δοκιμών το αεροδρόμιο εγκαινιάστηκε στις 27 Μαρτίου 2001 και πάλι από τον κ. Κων. Σημίτη. Η πρώτη πτήση άφιξη ήταν η πτήση 424 της Ολυμπιακής Αεροπορίας από τοΜοντρεάλ στις 14:59 της 28ης. Μαρτίου και η πρώτη αναχώρηση η πτήση 1572 της KLM στις 06:00 της 29ης. Μαρτίου προς Άμστερνταμ.
Το ρεκόρ ημερήσιας διακίνησης επιβατών του αεροδρομίου ήταν στις 23 Μαΐου 2007, την ημέρα του τελικού του Τσάμπιονς Λιγκ στην Αθήνα, όταν και διακινήθηκαν σε ένα εικοσιτετράωρο 85,000 επιβάτες.[8]
Το 2013, το αεροδρόμιο κατατάχθηκε ως 35ο., σε επιβατική κίνηση στην Ευρώπη.
Στοιχεία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Σύμφωνα με τα πρότυπα της ΙΑΤΑ, ο κωδικός του είναι ATH (ίδιος με αυτόν του Ελληνικού) και σύμφωνα με αυτά του ICAO είναι LGAV.
Το αεροδρόμιο έχει έναν κύριο τερματικό σταθμό (MTB - Main Terminal Building), έναν δορυφορικό και δύο ασφαλτοστρωμένους διαδρόμους απογειώσεων - προσγειώσεων, τον 03R / 21L με διαστάσεις 4.000 μ. μήκος και 45 μ. πλάτος και τον 03L / 21R με μήκος 3.800 μ. και πλάτος όμοιο με τον 03R / 21L. Και οι δύο διάδρομοι διαθέτουν σύστημα προσγείωσης ILS. Εκτός των ILS υπάρχει πληθώρα συστημάτων για τη διεκπεραίωση των εργασιών του αεροδρομίου.
Το αεροδρόμιο έχει την ικανότητα από την Ασφάλεια Ευρωπαϊκής Αεροπορίας και από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας, να μπορεί να εξυπηρετεί το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος στον κόσμο το Airbus A380. Η πρώτη επίσκεψη του αεροσκάφους στο αεροδρόμιο ήταν στις 13 Απριλίου 2011, με αναγκαστική προσγείωση λόγω καρδιακού προβλήματος ενός επιβάτη, ήταν η πτήση τις εταιρείας Emirates, πτήση 011 από Ντουμπάιγια Μάντσεστερ. Η πρώτη προγραμματισμένη πτήση του Α380 ήταν στις 26 Οκτωβρίου 2012 από την εταιρεία Emirates με την πτήση 105 / 106 από / προς το Ντουμπάι.
Επιβατική κίνηση[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Η οικονομική κρίση της περιόδου 2007-2008, επηρέασε σημαντικά την επιβατική κίνηση έως το 2013. Από το 2007 που επιβατική κίνηση ήταν 16.538.403 (η χρονιά με την μεγαλύτερη επιβατική κίνηση από τα εγκαίνια του αεροδρομίου) έως και το 2013 που έπεσε στα 12.536.038, δηλαδή μέσα 6 χρόνια η κίνηση έπεσε κατά 4 εκατομμύρια επιβάτες. Ο λόγος αυτός της κρίσης επηρέασε πολλές εταιρείες να σταματήσουν τις πτήσεις τους από / προς την Αθήνα και ειδικότερα εταιρείες που ήταν σημαντικές για το αεροδρόμιο όπως η United Airlines (επανέναρξη των πτήσεων, ξανά τον Μάιο του 2016 ως εποχιακή), Thai Airways International, Gulf Air (επανέναρξη των πτήσεων, ξανά τον Ιούνιο του 2014), Czech Airlinesκαι Singapore Airlnes (επανέναρξη των πτήσεων, ξανά τον Ιούνιο του 2014 ως εποχιακή). Ενώ η Delta Airlines, η οποία ήταν η μόνη αεροπορική εταιρεία που συνέδεε την Αθήνα με τη Βόρεια Αμερική όλους του μήνες του χρόνου, το 2012, περιόρισε τις πτήσεις της μόνο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Το 2014, ήταν μια χρονιά ανάκαμψης για το αεροδρόμιο. Αρχικά η Aegean Airlines επέκτεινε το δίκτυο προορισμών της κατά 30%. Επίσης, η μεγαλύτερη εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, η Ryanair κατέστησε το "Ελ. Βενιζέλος" ως νέα τοπική βάση με 6 νέους προορισμούς σε Ελλάδα και Ευρώπη. Τον Ιούνιο, δυο αεροπορικές εταιρείες, η Singapore Airlines και η Gulf Air επέστρεψαν στο αεροδρόμιο της Αθήνας, ενώ οι Emirates, Qatar Airways και Etihad, αύξησαν τον αριθμό των πτήσεών τους ή / και την χωρητικότητα των αεροσκαφών τους, που επισκέπτονταν το αεροδρόμιο. Η χρονιά έκλεισε με 15.196.463 ταξιδιώτες, μια άνοδο 21,2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.[9]
Δυστυχήματα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Το αεροδρόμιο ήταν ο ενδιάμεσος προορισμός για την πτήση Helios 522, η οποία συνετρίβη στο όρος Γραμματικό, βόρεια του αεροδρομίου, στις 14 Αυγούστου 2005 και παραμένει το μόνο σοβαρό ατύχημα που έχει σχέση με αυτό το αεροδρόμιο έως το 2010 (πλην όμως, εντελώς άσχετο, με τα μέτρα ασφαλείας του Αεροδρομίου).
Διακρίσεις[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
To αεροδρόμιο απέσπασε το 2008, τη διάκριση του «Χρυσού Μαξιλαριού» από την εφημερίδα «The Age» της Μελβούρνης[10] και την ίδια χρονιά τιμήθηκε με περιβαλλοντικό βραβείο[11] από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με το βραβείο «Πράσινου Κτιρίου», καθώς πέτυχε να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας παρά την αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Αεροπορικές εταιρίες και προορισμοί[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Περιλαμβάνονται απευθείας και ναυλωμένες πτήσεις
Εμπορευματικές πτήσεις[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Πολυσύχναστες Πτήσεις[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Η ενότητα αυτή δεν παραθέτει πηγές ή δεν περιέχει επαρκείς παραπομπές. Παρακαλούμε βοηθήστε προσθέτοντας την κατάλληλη τεκμηρίωση. Ατεκμηρίωτο υλικό μπορεί να αμφισβητηθεί και να αφαιρεθεί. Η σήμανση τοποθετήθηκε στις 25/07/2016. |
Θέση | Πόλη | Χώρα | Εβδομαδιαίες Πτήσεις |
---|---|---|---|
1 | Θεσσαλονίκη | 106 | |
2 | Σαντορίνη | 85 | |
3 | Λονδίνο | 76 | |
4 | Ηράκλειο | 72 | |
5 | Παρίσι | 63 | |
6 | Μύκονος | 62 | |
7 | Ρώμη | 61 | |
8 | Κωνσταντινούπολη | 55 | |
9 | Λάρνακα | 49 | |
10 | Χανιά | 43 |
Πρόσβαση[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Η πρόσβαση στο αεροδρόμιο είναι εφικτή με τους ακόλουθους τρόπους:
Σιδηροδρομικώς[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Στο σταθμό του αεροδρομίου καταλήγουν δρομολόγια τόσο του προαστιακού σιδηρόδρομουόσο και της γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας. Ο σταθμός αποτελείται από τρεις γραμμές και δύο αποβάθρες μορφής νησίδας. Οι δύο ακραίες χρησιμοποιούνται από τον Προαστιακό και η μεσαία από το μετρό της Αθήνας.
Λεωφορειακώς[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Οι Συγκοινωνίες Αθηνών λειτουργούν λεωφορειακές γραμμές από και προς το αεροδρόμιο όλο το εικοσιτετράωρο. Αυτές είναι:
- Χ93 προς τον σταθμό υπεραστικών λεωφορείων του Κηφισού
- Χ95 προς Πλατεία Συντάγματος
- Χ96 προς Πειραιά
- Χ97 προς τον Σταθμό Μετρό του Ελληνικού
Οδικώς[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Στο "Ελευθέριος Βενιζέλος", καταλήγει η Αττική Οδός. Το αεροδρόμιο διαθέτει υπαίθρια πάρκινγκ μικρής και μακράς διάρκειας.
Πινακοθήκη του "Ελ. Βενιζέλος"[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Παραπομπές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
- ↑ 1,01,1 Megginson Technologies Ltd..«Pilot information for Eleftherios Venizelos International Airport». OurAirports. Ανακτήθηκε στις 14/Μαρ./2015.
- ↑ «Error: Cite web». Ανακτήθηκε στις 28 February 2016.
- ↑ 3,03,1 Ελ. Βενιζέλος: Μειωμένα έσοδα λόγω κρίσης εφημερίδα express, 09.11.10 (ανάκτηση 25.11.10)
- ↑ Σκάγιαννης, Παντελής; Καπαρός, Γεώργιος (Νοέμβριος 2013). «Τα έργα υποδομών στην Ελλάδα και η παρουσία των μεγάλων έργων μεταφορικών υποδομών: μεταβαλλόμενα υποδείγματα και προτεραιότητες». Αειχώρος(Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας) (18): 39. Ανακτήθηκε στις 2 Ιανουαρίου 2015.
- ↑ Σκάγιαννης Π., Καπαρός Γ. 2013, «Τα έργα υποδομών στην Ελλάδα και η παρουσία των μεγάλων έργων μεταφορικών υποδομών: Μεταβαλλόμενα υποδείγματα και προτεραιότητες»Αειχώρος 18, σ. 39.
- ↑ Σκάγιαννης, Καπαρός, 2013 σ.43
- ↑ «13 χρόνια λειτουργίας συμπλήρωσε το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»». metaforespress.gr. 28 Μαρτίου 2014.
- ↑ «10 Κεράκια για το «Ελ. Βενιζέλος»». Ανακτήθηκε στις 2 Ιανουαρίου 2015.
- ↑ «Επιβατική κίνηση 2014». Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Ανακτήθηκε στις 1 Φεβρουαρίου 2015.
- ↑ Νέα τιμητική διάκριση για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» Καθημερινή, 10 Φεβρουαρίου 2008
- ↑ in.gr, 8 Μαΐου 2008
- ↑ «AirEuropa Files Barcelona – Europe Bi-weekly Flights in S16 | Airline Route». Ανακτήθηκε στις 2016-03-31.
- ↑ «Air Europa Adds New Madrid Seasonal Routes in S16 | Airline Route». Ανακτήθηκε στις 2016-03-15.
- ↑ «Cobalt». booking.cobalt.aero. Ανακτήθηκε στις 2016-07-02.
- ↑ Liu, Jim (16-08-2016). «Scoot adds Athens service from June 2017».www.routesonline.com. Ανακτήθηκε στις 2016-08-25.
- ↑ «Νέοι προορισμοί από Αθήνα και Θεσσαλονίκη!». www.skyexpress.gr. 16-08-2016. Ανακτήθηκε στις 17-08-2016.
Εξωτερικοί σύνδεσμοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου