Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2016

Κρατικός Αερολιμένας Σάμου «Αρίσταρχος ο Σάμιος»

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Κρατικός Αερολιμένας Σάμου
«Αρίσταρχος ο Σάμιος»
Γενικά
IATASMIICAOLGSM
Τύπος ΑεροδρομίουΠολιτικό
ΙδιοκτησίαΕλληνικό Δημόσιο
ΧειριστήςΚοινοπραξίαFraport AG / Όμιλος Κοπελούζου
Υψόμετρο6 μέτρα
Γεωγραφικές Συντεταγμένες37°41′24″N26°54′42″EΣυντεταγμένες37°41′24″N 26°54′42″E
Απόσταση από κέντρο πόλης
5 χιλιόμετρα
Διάδρομοι
ΚατεύθυνσηΜήκοςΕπιφάνεια
ΠόδιαΜέτρα
09/276.8902.100Άσφαλτος
Ο Κρατικός Αερολιμένας Σάμου «Αρίσταρχος ο Σάμιος» (IATASMIICAOLGSMΥΠΑΚΑΣΜ) είναι ο αερολιμένας που εξυπηρετεί το νησί της Σάμου.
Ο αερολιμένας της Σάμου από παρακείμενο ύψωμα.
Ο αερολιμένας πήρε το όνομά του από τον Αρίσταρχο τον Σάμιο, έναν αρχαίο Έλληνα αστρονόμο καιμαθηματικό. Βρίσκεται 5 χιλιόμετρα από την πόλη τουΠυθαγορείου. Στο αεροδρόμιο υπάρχει ένας μόνο μικρός διάδρομος από τον οποίο εξυπηρετούνται και οι αναχωρήσεις και οι αφίξεις. Ο περιβάλλων χώρος του αεροδρομίου δίνει ελάχιστο χώρο για λάθος ή σφάλμα από τους πιλότους, μιας και βρίσκεται δίπλα σε βουνά, ενώ στο τέλος του διαδρόμου βρίσκεται η θάλασσα. Συνήθως πνέουν ισχυρά μελτέμια από τον βορρά, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, τα οποία συχνά δυσκολεύουν το έργο της προσγείωσης. Υπάρχει μόνον ένας τερματικός σταθμός στο αεροδρόμιο. Υπάρχουν 5 πύλες επιβίβασης, όμως καμία τους δεν διαθέτει φυσούνα. Οι υποδομές για τους επιβάτες μοιράζονται σε δύο ορόφους και περιλαμβάνουν ένα κατάστημα αφορολογήτων ειδών και μια μικρή καφετέρια.

Ιστορικό[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Οι πρώτες συζητήσεις για την δημιουργία του έγιναν από την κυβέρνηση Τσαλδάρη το 1935 στα πλαίσια μιας προσπάθειας εκσυγχρονισμού των συγκοινωνιών και την ίδρυση αεροδρομίων στις πρωτεύουσες κάθε νομού, κάτι το οποίο δεν έγινε εφικτό, λόγω των προβλημάτων που δημιούργησε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος.
Το 1948 γίνονται νέες προσπάθειες από τον τότε βουλευτή Νικόλαο Βλιάμο, ο οποίος θέτει το ζήτημα στον τότε υπουργό Αεροπορίας, με κύρια επιχειρήματα την ανταπόδοση εθνικής δικαιοσύνης, την απόδειξη ενδιαφέροντος του κράτους για το νησί της Σάμου, καθώς και το γεγονός ότι η δαπάνη δεν θα ήταν μεγάλη. Οι εργασίες τελικά ξεκινούν στις 23 Φεβρουαρίου και συνεχίζουν τα επόμενα χρόνια σε γοργούς ρυθμούς. Ωστόσο το 1958 εξαντλούνται οι πιστώσεις και οι εργασίες σταματούν λόγο ισχυρών βροχοπτώσεων, ενώ ό,τι έργα έχουν κατασκευαστεί καταστρέφονται το 1959. Το 1960 κατόπιν ενεργειών των βουλευτών Κοτσώνη και Σπύρου ξεκινούν εκ νέου οι εργασίες τις οποίες αναλαμβάνει η Βασιλική Αεροπορία. Το πρόβλημα τώρα εντοπίζεται στην κατασκευή φράγματος για την εκτροπή του χειμάρρου της χώρας. Με εντατικές εργασίες ντόπιων και αξιωματικών οπλιτών, καθώς δεν υπήρχε η πολυτέλεια σύγχρονων μηχανημάτων, το καλοκαίρι του 1962 ο διάδρομος και ο πύργος ελέγχου είναι έτοιμα, ενώ τον Νοέμβριο του ίδιου έτους έχει ολοκληρωθεί και η εκτροπή του χειμάρρου.
Τα εγκαίνια γίνονται δύο δεκαετίες μετά από την έναρξη του έργου, παρόντος πλήθους κόσμου στις 23 Ιουνίου του 1963. [1] Στο λόγο που εκφωνεί ο Μιχάλης Κοτσώνης εκφράζει ευχαριστίες στον Θεμιστοκλή Σοφούλη, τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τον Αριστοτέλη Ωνάση.
Ενώ πτήσεις εκτελούνται σε καθημερινή βάση, οι κακές καιρικές συνθήκες και οι πλάγιοι μετωπικοί άνεμοι οδηγούν στην ακύρωση των τελευταίων. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, η χάραξη νέου διαδρόμου κρίνεται οικονομικά ασύμφορη και προτείνεται η λύση επέκτασης και διαπλάτυνσης του είδη υπάρχοντος διαδρόμου. Οι ενέργειες ξεκινούν το 1966 και τελειώνουν το 1971 όπου και γίνονται τα εγκαίνια του νέου διαδρόμου. Το αεροδρόμιο χαρακτηρίζεται Διεθνές Β’ και έχει την δυνατότητα υποδοχής αεροσκαφών από το εξωτερικό.
Από το 1977 το αεροδρόμιο ακολουθεί πορεία αλματώδους ανάπτυξης. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν έργα σε εξέλιξη με στόχο να ανταποκρίνεται στις διεθνής προδιαγραφές. Στο μεταίχμιο του 21ου αιώνα ο τερματικός σταθμός ανακαινίστηκε. Η χωρητικότητα του αεροδρομίου αυξήθηκε έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στην αυξημένη επιβατική κίνηση.

Σημασία για την Σάμο[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η δημιουργία του Αεροδρομίου υπήρξε καθοριστική για την ανάπτυξη του νησιού. Διευκολύνθηκε η επικοινωνία και οι επαγγελματικές δραστηριότητες, τόσο σε πανελλαδικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Τονώθηκε η τουριστική κίνηση στο νησί και συνέβαλλε στην ένωση του με τον εθνικό κορμό δικαιώνοντας τις προσπάθειες για την δημιουργία του. Έρχεται πρώτο σε κίνηση ανάμεσα στα αεροδρόμια ίδιας κατηγορίας και κρίνεται ως ένα από τα δυσκολότερα της Ευρώπης λόγω της πλαγιότητας των ανέμων, επομένως απαιτεί ειδικά εκπαιδευμένους πιλότους.

Παραχώρηση του αερολιμένα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τον Δεκέμβριο του 2015, οριστικοποιήθηκε μέ την υπογραφή συμφωνίας η παραχώρηση του Αερολιμένα της Σάμου καθώς και άλλων 13 περιφερειακών αερολιμένων στην κοινοπραξίαFraport AG και Ομίλου Κοπελούζου από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ).[2] Σύμφωνα με τη συμφωνία, η κοινοπραξία θα διαχειρίζεται τους 14 αερολιμένες για 40 χρόνια ξεκινώντας από το φθινόπωρο του 2016.

Αεροπορικές εταιρείες και προορισμοί[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Αεροπορικές εταιρείεςΠροορισμοί
Adria AirwaysFlag of Slovenia.svgΘερινές πτήσεις charter: Λιουμπλιάνα
Aegean AirlinesFlag of Greece.svgΘερινές πτήσεις charter: ΜπρεστΠαρίσι-Σαρλ Ντε Γκωλ
Air BerlinFlag of Germany.svgΘερινή περίοδος: ΑμβούργοΒερολίνο-ΤέγκελΖυρίχηΜόναχο,ΝτύσσελντορφΝυρεμβέργη
AlbastarFlag of Italy.svgΘερινές πτήσεις charter: ΒερόναΜιλάνο-Μαλπένσα
Astra AirlinesFlag of Greece.svgΑθήνα
Θεσσαλονίκη (πρόγραμμα άγονων γραμμών)
Austrian AirlinesFlag of Austria.svgΘερινή περίοδος: Βιέννη
Aviolet μέσω της Air SerbiaFlag of Serbia.svgΘερινή πτήση charter: Βελιγράδι
CondorFlag of Germany.svgΘερινή περίοδος: Φραγκφούρτη (από 20 Μαΐου 2017)
Danish Air TransportFlag of Denmark.svgΘερινές πτήσεις charter: ΚοπεγχάγηΜπιλούντ
GermaniaFlag of Germany.svgΘερινή περίοδος: Νυρεμβέργη (από 2 Μαΐου 2017)[3]
JetairflyFlag of Belgium.svgΘερινή περίοδος: Βρυξέλλες
Jet TimeFlag of Denmark.svgΘερινές πτήσεις charter: ΚοπεγχάγηΜπιλούντ
NikiFlag of Austria.svgΘερινή περίοδος: Βιέννη
Olympic AirFlag of Greece.svgΑθήναΘεσσαλονίκηΛήμνοςΜυτιλήνηΡόδοςΧίος(πρόγραμμα άγονων γραμμών)[4]
Sky ExpressFlag of Greece.svgΘεσσαλονίκη[5]
SmartWings μέσω τηςTravel ServiceFlag of the Czech Republic.svgΘερινή περίοδος: Πράγα
Thomson AirwaysFlag of the United Kingdom.svgΘερινές πτήσεις charter: Λονδίνο-Γκάτγουικ
TransaviaFlag of the Netherlands.svgΘερινή περίοδος: Άμστερνταμ
TUI Airlines NetherlandsFlag of the Netherlands.svgΘερινή πτήση charter: Άμστερνταμ
TUIfly NordicFlag of Scandinavia.svgΘερινές πτήσεις charter: ΓκέτεμποργκΕλσίνκιΌσλο,Στοκχόλμη-Αρλάντα
Tus AirwaysFlag of Cyprus.svgΘερινή περίοδος: Λάρνακα
VoloteaFlag of Italy.svgΘερινή περίοδος: Βενετία
VuelingFlag of Italy.svgΘερινή περίοδος: Ρώμη-Φιουμιτσίνο[6]

Ατυχήματα και συμβάντα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Στις 3 Αυγούστου 1989, η πτήση 545 της Ολυμπιακής Αεροπορίας συνετρίβη στο Όρος Κέρκης, ενώ προσέγγιζε το αεροδρόμιο της Σάμου. Όλοι οι 34 επιβάτες και πλήρωμα έχασαν τη ζωή τους στο ατύχημα. [7]

Παραπομπές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου